Κυριακή, 11 Ιουνίου 2017

Ένας «πορτοκαλεώνας» ανάπτυξης με άρωμα ζύθου


Ο πρόεδρος και CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Ζωούλλης Μηνά, µιλάει για το Orange Grove και το όραµά του για τις ελληνικές startups.

Tο Orange Grove «συνάντησε» την Αθηναϊκή Ζυθοποιία από την πρώτη ηµέρα λειτουργίας του «πορτοκαλεώνα» καινοτοµίας για την έµπρακτη στήριξη της νεοφυούς επιχειρηµατικότητας, και η ενίσχυση της µεγαλύτερης ζυθοποιίας στην Ελλάδα στάθηκε αρωγός στην προσπάθεια ανάκαµψης του πιο δραστήριου παράγοντα της ελληνικής οικονοµίας: των νέων επιστηµόνων.

Το εγχείρηµα αυτό έκρυβε, όµως, και ένα προσωπικό στοίχηµα: τη δέσµευση του προέδρου και διευθύνοντος συµβούλου της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Ζωούλλη Μηνά, να προσφέρει την απαραίτητη ενέργεια αλλά και τις εµπειρίες του στον κόσµο των επιχειρήσεων, για να µετατρέψει το «πείραµα» του Orange Grove σε ένα παράδειγµα προς µίµηση για τους επιχειρηµατίες στην Ελλάδα.

Μιλώντας στο Fortune, ο επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας εξηγεί το όραµά του για το µέλλον της νεοφυούς επιχειρηµατικότητας και αποκωδικοποιεί την πορεία της συνεργασίας µε το Orange Grove, µέσω των προσωπικών επαφών του µε τις οµάδες που συµµετείχαν στον «πορτοκαλεώνα». Τα µαθήµατα που πήρε και προσέφερε η εξέλιξη των ελληνικών startups µέσα στα χρόνια της κρίσης και η ανάγκη για παρόµοιες δράσεις και από άλλες επιχειρήσεις συνιστούν για τον ίδιο την αρχή µιας περιόδου στην οποία µπορεί η χώρα µας να ανακαλύψει τα πραγµατικά όρια µιας βιώσιµης και σταθερής ανάπτυξης.

Q. Ποιος ήταν ο λόγος που αποφασίσατε να στηρίξετε το Orange Grove;

A. Για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, οι αξίες της δηµιουργικότητας και της καινοτοµίας είναι βαθιά χαραγµένες στο DNA της. Για τον λόγο αυτό βρεθήκαµε από την πρώτη στιγµή κοντά στο ελληνικό οικοσύστηµα νεοφυούς επιχειρηµατικότητας µέσω του Orange Grove, που γεννήθηκε από την ανάγκη για την αντιµετώπιση του υψηλού ποσοστού ανεργίας στους νέους κατά την περίοδο της κρίσης. Στόχος της συµµετοχής µας ήταν να προσφέρουµε ελπίδα και εναλλακτικές, ενισχύοντας, παράλληλα, την επιχειρηµατικότητα.

Η παρουσία µας στον «πορτοκαλεώνα» των startups όλα αυτά τα χρόνια είναι µέρος της δέσµευσής µας να υποστηρίξουµε τους νέους και να ενθαρρύνουµε την επιχειρηµατικότητα σε αυτή την περίοδο κρίσης, θεωρώντας την καινοτοµία και το ταλέντο κινητήριες δυνάµεις και αναγκαίες συνθήκες για την ανάκαµψη της ελληνικής οικονοµίας.


Q. Αποφασίσατε να µπείτε στον χώρο της στήριξης των νεοφυών επιχειρήσεων, όταν ο όρος «startup» δεν είχε γίνει ακόµη µόδα στη χώρα µας. Βλέποντας την εξέλιξη των τελευταίων ετών, πώς κρίνετε την πορεία του χώρου και την ετοιµότητα των νέων Ελλήνων επιχειρηµατιών που πέρασαν από τον «πορτοκαλεώνα»;

A. Βρίσκω απολύτως θετικό το ότι οι startups έχουν γίνει µέρος της καθηµερινής εµπειρίας τουλάχιστον όσων από εµάς ασχολούµαστε µε την επιχειρηµατικότητα στην Ελλάδα και παρακολουθούµε στενά την πορεία της ελληνικής οικονοµίας. Τα τελευταία πέντε χρόνια αρκετοί παράγοντες συνέβαλαν στην ανάπτυξη του οικοσυστήµατος νεοφυούς επιχειρηµατικότητας στη χώρα µας, όπως οι επενδύσεις των JEREMIE funds, η µεγαλύτερη διασύνδεση της ακαδηµαϊκής κοινότητας µε τον κόσµο του επιχειρείν, αλλά και η δραστηριοποίηση µεγάλων εταιρειών που δηµιούργησαν ή ενίσχυσαν δοµές υποστήριξης και ανέλαβαν πρωτοβουλίες για την ανάδειξη νεοφυών επιχειρήσεων στη χώρα µας.

Τα τελευταία χρόνια είδαµε ουσιαστική αλλαγή κουλτούρας, µε καλύτερους και πιο συνειδητοποιηµένους νέους επιχειρηµατίες και επενδυτές. Πέραν των πολλών και σηµαντικά καλών πρακτικών που δηµιουργήθηκαν στο πλαίσιο του Orange Grove, µε τη στήριξη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, θεωρώ ότι το πιο ουσιαστικό είναι η συµβολή του Orange Grove στην ανάπτυξη των startups και στη δηµιουργία αυτής της κουλτούρας καινοτοµίας στις νεανικές κοινότητες.

Q. Τι αποκοµίσατε ως εταιρεία από τη στήριξη του Orange Grove; Ποια είναι τα οφέλη σας σε επίπεδο απασχόλησης/συνεργασιών αλλά και τόνωσης της νεοφυούς επιχειρηµατικότητας;

A. Η συµµετοχή µας στο Orange Grove έχει ως µοναδικό στόχο να συνεισφέρουµε στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονοµίας µέσα από την υποστήριξη της νεανικής επιχειρηµατικότητας. Έτσι, σαφώς δεν αναζητούµε συγκεκριµένα και χειροπιαστά οφέλη για την εταιρεία µας. Αυτό, όµως, που µας δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση είναι ότι συνολικά συµβάλλουµε σηµαντικά ώστε να υπάρξουν µεγαλύτερο ενδιαφέρον και ανάπτυξη στο κοµµάτι των startups, και ευελπιστούµε ότι θα δούµε ακόµα περισσότερα επιτυχηµένα νέα projects στο µέλλον. H κατεύθυνση αυτή είναι αλληλένδετη µε τη στρατηγική και τη δέσµευσή µας για βιώσιµη ανάπτυξη. Με άλλα λόγια, επενδύουµε στην ανάπτυξη της οικονοµίας και της κοινωνίας µέσα στην οποία δραστηριοποιούµαστε και εξελισσόµαστε.

Συγκεκριµένα, το Orange Grove, έχοντας συγκεντρώσει χρηµατοδότηση ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, έχει συµβάλει στη δηµιουργία 105 νεοφυών επιχειρήσεων, οι οποίες προσφέρουν καινοτόµες λύσεις σε σηµαντικούς τοµείς της ελληνικής οικονοµίας, όπως ο αγροδιατροφικός τοµέας, ο τουρισµός, το e-commerce κ.ά. Επίσης, σηµαντικό είναι ότι ήδη 31 από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει στο επόµενο στάδιο της ανάπτυξής τους, ενισχύοντας την παρουσία τους και δηµιουργώντας θέσεις εργασίας. 


Q. Τι οφείλει να διδάξει ένας επιχειρηµατικός ηγέτης στην Ελλάδα όπως εσείς σε έναν νέο που τώρα αρχίζει την επιχειρηµατική του πορεία;

A. Αρχικά σηµαντικό είναι ο νέος επιχειρηµατίας να καταρτίσει το επιχειρηµατικό του πλάνο, ακόµα και αν αργότερα χρειαστεί να κάνει αλλαγές σε σχέση µε την αρχική του ιδέα. Η κατάρτιση του πλάνου, παράλληλα, θα τον βοηθήσει και θα τον κινητοποιήσει να κάνει το «πρώτο βήµα», ώστε η ιδέα του να µη µείνει αναξιοποίητη.

Μία επιπλέον βασική αρετή που θα χρειαστεί να διδαχτεί είναι να αποδέχεται την αποτυχία χωρίς να απογοητεύεται, αλλά να εστιάζει στις διορθωτικές κινήσεις που θα τον βοηθήσουν να παραµείνει προσηλωµένος στον στόχο του. Τέλος, θα πρέπει να του ξεκαθαριστεί ότι, για να είναι επιτυχηµένος, πρέπει να είναι διαρκώς ανοιχτός σε νέες ιδέες ή προτάσεις και να αντιµετωπίζει τη διά βίου µάθηση ως ένα σηµαντικό εργαλείο, για να µπορεί να αντεπεξέρχεται στο ταχύτατα µεταβαλλόµενο περιβάλλον.

Q. Με την επαφή σας µε το Orange Grove και τους συµµετέχοντες, ποια µαθήµατα έχετε πάρει που σας φάνηκαν χρήσιµα στην εκτέλεση των επιχειρηµατικών καθηκόντων σας;

A. Οι οµάδες που φιλοξενούνται στο Orange Grove φέρουν κατά κανόνα εξαιρετικές προσωπικές, επαγγελµατικές και επιχειρηµατικές ποιότητες. Η επιµονή, η οµαδικότητα, η επινοητικότητα, το να αποδέχεσαι την αποτυχία, να γίνεσαι πιο ανθεκτικός σε αντίξοες συνθήκες, το να είσαι πιο ανοιχτός και πρόθυµος να µοιραστείς τη γνώση ή ακόµα και η αντίληψη για τις νέες τεχνολογίες είναι µόνο µερικές από αυτές. Πρόκειται για καθηµερινές πρακτικές οι οποίες έχουν ασφαλώς ενσωµατωθεί στη λειτουργία και τη φιλοσοφία µίας µεγάλης εταιρείας όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, δεν παύουν, ωστόσο, να αποτελούν πηγές έµπνευσης όταν τις παρατηρεί κανείς στο πλαίσιο µίας νεοφυούς επιχείρησης που προσπαθεί να αναπτυχθεί. Επιπρόσθετα, η επαφή µε νέους ανθρώπους που δηµιουργούν και επιχειρούν είναι ένα διαρκές µάθηµα που «ακονίζει» τη µατιά µας και την αντίληψή µας, σε µια εποχή στη διάρκεια της οποίας η αλλαγή και η µετέξελιξη των επιχειρηµατικών µοντέλων αυξάνονται µε εκθετικό ρυθµό.

Q. Ποια άλλα προγράµµατα στήριξης της νεανικής επιχειρηµατικότητας «τρέχουν» παράλληλα από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία;

A. Τα τελευταία χρόνια, µε το πρόγραµµα «Εφοδιάζουµε», προσφέραµε ευκαιρίες σε επαγγελµατίες, επιχειρηµατίες και παραγωγούς να αναβαθµίσουν τις δεξιότητές τους και τις δυνατότητές τους να δηµιουργήσουν και να διατηρήσουν επιχειρήσεις.

Ενδεικτικά αναφέρω το πρόγραµµα «Επινήσια Ηώς», που υλοποιεί µε τη στήριξή µας το επαγγελµατικό εργαστήρι «Αέλια», το οποίο καθοδηγεί νέους που µένουν µόνιµα στα ελληνικά νησιά να ιδρύσουν τις δικές τους επιχειρήσεις, τα σεµινάρια για νέους παραγωγούς κριθαριού, από το πρόγραµµα Συµβολαιακής Καλλιέργειας που υλοποιούµε σε συνεργασία µε την Αµερικανική Γεωργική Σχολή στη Θεσσαλονίκη και το Γεωπονικό Πανεπιστήµιο στην Αθήνα, και την πρωτοβουλία Global Talent της AIESEC, η οποία στηρίζει Έλληνες φοιτητές να αποκτήσουν εργασιακή πείρα σε εταιρείες στο εξωτερικό.

Επιπλέον, επενδύουµε στη σχέση µας µε την πανεπιστηµιακή και ερευνητική κοινότητα, χτίζοντας και διατηρώντας γέφυρες σταθερής επικοινωνίας και συνεργασίας µε ιδρύµατα όπως το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών. Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούµε προγράµµατα µαθητείας για φοιτητές στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ενώ τα στελέχη µας συµµετέχουν σε έρευνες, µιλούν σε εκδηλώσεις και, γενικά, προωθούν την επιχειρηµατική κουλτούρα και την αξία της δηµιουργίας και της επιχειρηµατικής καινοτοµίας στα πανεπιστήµια.

Q. Πώς κρίνετε την πορεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το 2016; Ποιες επενδύσεις πραγµατοποιήσατε και τι προγραµµατίζετε για το 2017;

A. Παρά τις δυσκολίες, το 2016 καταφέραµε να αυξήσουµε τον όγκο πωλήσεών µας κατά 2-3%, αποτέλεσµα που προήλθε κυρίως από την αύξηση του τουρισµού, αλλά και την ποιοτική διαφοροποίηση των προϊόντων µας. Ως εταιρεία συνεχίζουµε να εξελισσόµαστε και να καινοτοµούµε στον κλάδο της ζυθοποιίας. Κατά τη διάρκεια της οικονοµικής ύφεσης (2010-2016) η εταιρεία επένδυσε 120 εκατ. ευρώ για την προώθηση των εξαγωγών, την ανάπτυξη και την κυκλοφορία νέων προϊόντων και την αγορά εξοπλισµού για την αναβάθµιση των εργοστασίων της. Παράλληλα, στο επόµενο χρονικό διάστηµα (2017-2019) προγραµµατίζονται επενδύσεις ύψους 61 εκατ. Το επενδυτικό πρόγραµµά µας υπογραµµίζει τη µακροπρόθεσµη δέσµευσή µας στην ελληνική αγορά.

Q. Πώς χειριστήκατε την πρόσφατη αύξηση της φορολογίας;

A. Προσπαθήσαµε να αναδείξουµε τα γεγονότα που κατά τον κλάδο µας καθιστούν την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αντιαναπτυξιακή. Την περίοδο της ύφεσης τα φορολογικά έσοδα από τη ζυθοποιία στην Ελλάδα άγγιξαν το 1,9 δισ. ευρώ. Ωστόσο, παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΕΦΚ και την οικονοµική ύφεση, ο κλάδος εξακολουθεί να συντηρεί περισσότερες από 61.000 θέσεις εργασίας.

Τα νούµερα αυτά καταδεικνύουν τη σηµασία της ζυθοποιίας ως κλάδου της ελληνικής οικονοµίας. Ως µέλος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών, συνυπογράψαµε την πρωτοβουλία της Ένωσης µε την οποία καταθέσαµε στην κυβέρνηση δέσµη πέντε προτάσεων που µπορούν να ενισχύσουν την ανάπτυξη του κλάδου χωρίς δηµοσιονοµικό κόστος.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ως εταιρεία απορροφήσαµε µέρος της αύξησης του φόρου, αλλά η αύξηση ήταν τόσο µεγάλη, που σηµαντικό µέρος της τελικά επιβάρυνε τον τελικό καταναλωτή. Αυτό φυσικά επηρεάζει τις διαρκείς προσπάθειές µας να κρατήσουµε την µπίρα µία προσιτή απόλαυση για τον Έλληνα και ευελπιστούµε ότι τα δεδοµένα θα αλλάξουν στο µέλλον.

Q. Ασπάζεστε την άποψη διεθνών θεσµικών οργάνων για την επιστροφή της ελληνικής οικονοµίας σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης; Τι αναµένετε µέχρι το 2018 όπου θεωρητικά τελειώνει το τρέχον πρόγραµµα στήριξης του ESM;

A. Θεωρώ ότι η επιστροφή στην ανάπτυξη είναι η µόνη βιώσιµη επιλογή για την ελληνική οικονοµία. Για να επιτευχθεί, όµως, είναι απαραίτητες προϋποθέσεις τα παρακάτω:

• σταθερότητα που θα προέλθει από συµφωνία µε τους πιστωτές

• αύξηση της τουριστικής κίνησης, αλλά και

• πρόσβαση σε χρηµατοδότηση που θα βοηθήσει στην επανείσοδό µας στις αγορές. 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Fortune Ιουνίου που κυκλοφορεί

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου